Camping Life

Inmiddels zijn we al meer dan 2 weken in onze winterhaven: Marina di Cala del Sole in Licata op Sicilië. We hebben deze haven gekozen omdat het Sicilië is, het erg zuidelijk in de Med ligt, het een prima beschutte veilige haven is, maar vooral omdat het een behoorlijke winter community heeft van zogenaamde “live aboards”. Mensen die het hele jaar door (deels) op hun boot wonen. Het was al langer ons plan om een winter in zo’n haven mee te maken.

En de eerste indrukken zijn heel positief. Het is een prima haven met hulpvaardig personeel, het weer is tot nu toe verrassend goed, Licata is niet de mooiste maar wel levendige Italiaanse plaats met een leuk centrum en de community is erg actief. Om te beginnen wordt met een tweetal kroegen bij de haven 2 keer per week een “happy hour” georganiseerd…en die duren doorgaans wat langer dan een uur… Natuurlijk is er elke zondag de niet te vermijden BBQ. En dan hebben we het nog niet over de wijnproeverijen, de Italiaanse les, de topniveau Mölkky competitie etc…je hoeft je niet te vervelen…en je lever ook niet…

Al die alcohol overgoten activiteiten zijn natuurlijk prima om nieuwe mensen te leren kennen. Met een deel daarvan (Lillian en Peter van SV Sirius en Imie en Pierre van SV Primadonna) zijn we een dagje wezen varen/ankeren op Mr.Bean2. Het is net of we weer een bootje op het Brielse Meer hebben met als hoogtepunt een dagtochtje naar het Schoolmeesterseiland.

Kortom een soort van drijvende camping waar we voorlopig tot 27 november blijven wanneer we naar Nederland vliegen voor de december maand.

De vorige keer lagen we nog in Valletta op Malta. Van daar zijn we rond het eiland gevaren en uiteindelijk geankerd in de beroemde Blue Lagoon. We waren hier in 2010 toen we met mijn bedrijf Avanade een lang weekend op Malta hadden en een dagje met 2 Gullets hebben gevaren.

Omdat het weer nog zo mooi is, is het een levendige boel met allerlei dagtrip- en taxiboten. We hebben het nog even aan de stok met een Gullet kapitein op wiens plaats we onwetend zijn gaan liggen. Uiteindelijk verkast en midden in de baai geankerd en 2 dagen gebleven. Op dit soort plekken is het altijd mooi als aan het einde van de middag alle toeristen hun biezen weer pakken en vertrekken. Dan zie je eigenlijk pas waarom de plek zo populair is geworden.

Na 2 dagen het straatje tussen Malta en Gozo overgestoken en in de haven van Mgarr afgemeerd. We willen Gozo een beetje verkennen dus een auto gehuurd. Helaas is er niets anders dan de slechtste auto ooit: de Chevy Spark (zie Off Road).

Om te beginnen gaan we naar de tempels van Ggantija. Eén van de oudste monumenten ter wereld gebouwd door een beschaving zo’n 5000 jaar geleden die 500 jaar later verdwenen zijn.

En het is wel duidelijk dat #metoo toen nog niet zo ontwikkeld was.

In de hoofdstad Vicoria bezoeken we het kasteelcomplex waar natuurlijk de niet te vermijden Knights of St.John hun stempel hebben gedrukt en Belinda een dame (denk ik?) vindt die Kerstspulletjes voor in de boom maakt. Wat een feest!

De volgende dag gaan we eerst naar een wijnmakerij…waar ze ook olijfolie maken. Het is oogsttijd voor de olijven. Leuk om te zien dat allerlei kleine boeren hun bakken met olijven komen aanleveren en uiteindelijk hun eigen olie in flessen en jerrycans meekrijgen.

Natuurlijk gaan we hier ook uitgebreid lunchen en wijn- en olie proeven. Erg lekker en leuk gezelschap.

Hierna rijden we naar het westpuntje van Gozo. Althans dat proberen we maar de Spark blijkt niet opgewassen tegen het ontbreken van verharde wegen. Na wat probeersels komen we uiteindelijk bij de Dwerja baai en een binnen meer dat door een natuurlijke 60 (!) meter lange tunnel met zee verbonden is.

Op de terugweg komen we in een trouwerij terecht bij een fraaie kerk in the middle of nowhere.

We besluiten de volgende dag rond Gozo te varen en in de Dwerja baai te ankeren. Dit is een mooi punt om de dag erna de oversteek naar onze haven in Licata te maken.

Imie en Pierre, de leuke Friezen op SV Primadonna, zijn hier met hun eigen auto…niet bepaald een Aygo maar een BMW 7. Ruimte zat dus voor wat gezamenlijke excursies. Om te beginnen naar de vallei van de Tempels bij Agrigento, de meest indrukwekkende Griekse site buiten Griekenland.

Gezellige dag afgesloten met een lekkere lange Siciliaanse lunch bij een lokale uitspanning.

Met de elektrobrommers verkennen we Licata. Het meest opvallende is dat ze hier aan afvalscheiding doen. Een klein beetje afval gaat in de afvalbakken en het meeste op straat. Hiernaast valt op dat de katten en de doden beter wonen dan de meeste levenden. De begraafplaats is keurig, schoon en bizar groot met de fraaiste Mausolea en uitzicht over zee. De haven doet elke avond zijn naam weer eer aan…Cala del Sole betekent Zonsondergang.

De volgende trip met de Biemer is naar Catania en de Etna. Peter van SV Sirius gaat ook mee en voor ons een mooie gelegenheid de Aygo op te halen op Catania Airport.

We hebben mazzel want het is ook bovenop de Etna schitterend weer…en dat gebeurd niet vaak rond deze tijd. Een surrealistische omgeving!

Maar dat is een camping voor mij ook altijd geweest…en nu zitten we er toch!

Op naar de volgende BBQ en Happy hour en natuurlijk trips naar Palermo en andere boeiende plaatsen op Sicilië! Daarover de volgende keer meer.

Cheers, André

3 antwoorden op “Camping Life”

1. Hoi Beaners. Wij hebben daar twee winters doorgebracht. Prima plek. Een minpunt: voor dat je gaat varen moet de boot schoongemaakt worden. De aangroei is er hevig. Komt ook door de fisch farms binnen de pieren. Overigens een goede werf om de hoek met een goede lift (nieuw in ons eerst jaar daar).
    Veel plezier daar!!
    Geert en Ine vanaf Kreta

1. Dank je Geert,
      Omdat de fish farms inmiddels al 2 jaar leeg zijn heb ik begrepen dat de aangroei niet meer zo hevig is.

2. Geweldig verhaal, wat een leven zo in het nog mooie weer, de bezienswaardigheden, de gezelligheid.
    Zo wonen in de winter in de haven, een camping community. Ik ken het gevoel.
    Ach er zullen ook wel mindere dagen zijn, die streep je dan weer weg.